89/12/22
10:16 ص
قسمت دوازدهم خطبه :
«یا سَلْمانُ وَ یا جُنْدَبُ، قالا لَبَّیْکَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْکَ قالَ اَنَا اَمیرُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ مِمَّنْ مَضى وَ مِمَّنْ بَقِىَ وَ اُیِّدْتُ بِرُوحِ الْعَظَمَةِ وَ اِنَّما اَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبیدِ اللّهِ تَعالى لاتُسَمُّونا اَرْبابا وَ قُولُوا فى فَضْلِنا ما شِئْتُمْ فَاِنَّکُمْ لَنْ تَبْلُغُوا منْ فَضْلِنا کُنْهَ ما جَعَلَهُ اللّهُ لَنا وَ لا مِعْشارَ الْعَشْرِ لاَِنّا ایاتُ اللّهِ وَ دَلائِلُهُ وَ حُجَجُ اللّهِ وَ خُلَفاؤُهُ وَ اُمَناءُهُ وَ اَئِمَّتُهُ وَ وَجْهُ اللّهِ وَ عَیْنُاللّهِ وَ لِسانُ اللّهِ بِنا یُعَذِّبُ اللّهِ عِبادَهُ وَ بِنا یُثیبُ، وَ مِنْ بَیْنِ خَلْقِهِ طَهَّرَنا وَ اخْتارَنا وَ اصْطَفانا وَ لَوْ قالَ قائِلٌ لِمَ وَ کَیْفَ وَ فیمَ لَکَفَرَ وَ اَشْرَکَ لاَِنَّهُ لایُسْئَلُ عَمّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ» .
12ـ اى سلمان و اى جندب! عرضه داشتند: بلى اى کسى که درود خدا بر تو باد. فرمود: من امیر و فرمانرواى هر مرد و زن مؤمن از گذشتگان و آیندگانم و با روح عظمت تأیید شدهام. من بندهاى از بندگان خداوندم. ما را رب ننامید و هر چه مىخواهید در فضایل ما بگویید؛ چرا که به کُنه آنچه که خداوند براى ما قرار داده، حتى به یک دهم از یک دهم آن نخواهید رسید؛ زیرا ما نشانهها و راهنمایان و حجّتها و جانشینان و امانتداران و امامان از طرف خدا هستیم. و نیز ما وجه و چشم و زبان خداییم. خداوند بندگانش را به واسطهى ما عذاب و پاداش مىدهد و از میان خلقش تنها ما را پاک نمود و برگزید و اختیار فرمود. و اگر کسى چون و چرا کند همانا کافر و مشرک است؛ زیرا خداوند دربارهى آنچه مىکند [در برابر هیچکس] پاسخگو نیست. در حالى که بندگان مورد سؤال و بازخواست قرار مىگیرند .
قسمت سیزدهم خطبه :
«یا سَلْمانُ وَ یا جُنْدَبُ، قالا لَبَّیْکَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْکَ قالَ علیه السلام مَنْ امَنَ بِما قُلْتُ وَ صَدَّقَ بِما بَیَّنْتُ وَ فَسَّرْتُ وَ شَرِحْتُ وَ اَوْضَحْتُ وَ نَوَّرْتُ وَ بَرْهَنْتُ فَهُوَ مُؤْمِنٌ مُمْتَحَنٌ اِمْتَحَنَ اللّهُ قَلْبَهُ لِلاْیمانِ وَ شَرَحَ صَدْرَهُ لِلاِْسْلامِ وَ هُوَ عارِفٌ مُسْتَبْصِرٌ قَدِ انْتَهى وَ بَلَغَ وَ کَمَلَ وَ مَنْ شَکَّ وَ عَنَدَ وَ جَحَدَ وَ وَقَفَ وَ تَحَیَّرَ وَ ارْتابَ فَهُوَ مُقَصِّرٌ وَ ناصِبٌ . »
13ـ اى سلمان و اى جندب! عرضه داشتند: بلى اى امیرالمؤمنین علیه السلام درود خدا بر تود باد. فرمود: هرکس به آنچه که گفتم ایمان آورد و به آنچه که آن را با بیان، تفسیر، شرح، روشنى، نورانیت و دلیل توضیح دادم، اعتراف کند، مؤمن امتحان شدهاى است که خداوند قلب او را براى ایمان آزموده و سینهاش را براى پذیرش اسلام فراخ نموده و او عارف روشنبین و اهل بصیرتى است که به نهایت بلوغ و کمال رسیده است و اگر کسى درباره آنچه گفتم شک کند، عناد ورزد، انکار نماید، باز ایستد، حیران شود و تردید کند، مقصر و ناصبى و دشمن است .
قسمت چهاردهم خطبه:
»یا سَلْمانُ وَ یا جُنْدَبُ، قالا لَبَّیْکَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْکَ قالَ علیه السلام اَنَا اُحْیى وَ اُمیتُ بِاِذْنِ رَبّى وَ اَنَا اُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فى بُیُوتِکُمْ بِاِذْنِ رَبّى وَ اَنَا عالِمٌ بِضَمائِرِ قُلُوبِکُمْ وَ الاَْئِمَّةُ مِنْ اَوْلادى یَعلَمُونَ وَ یَفْعَلُونَ هذا اِذا اَحَبُّوا وَ اَرادُوا، لاَِنّا کُلَّنا واحدٌ اَوَّلُنا مُحَمَّدٌ وَ اخِرُنا مُحَمَّدٌ وَ اَوْسَطُنا مُحَمَّدٌ وَ کُلُّنا مُحَمَّدٌ فَلا تُفَرِّقُوا بَیْنَنا وَ نَحْنُ اِذا شِئْنا شاءَاللّهُ وَ اِذا کَرِهْنا کَرِهَ اللّهُ، اَلْوَیْلُ کُلُّ الْوَیْلِ لِمَنْ اَنْکَرَ فَضْلَنا وَ خُصُوصِیَّتَنا وَ ما اَعْطانَا اللّهُ رَبُّنا لاَِنَّ مَنْ اَنْکَرَ شَیْئا مِمّا اَعْطانَااللّهُ فَقَدْ اَنْکَرَ قُدْرَةَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ مَشیئَتَهُ فینا.
یا سَلْمانُ وَ یا جُنْدَبُ، قالا لَبَّیْکَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَیْکَ قالَ علیه السلام لَقَدْ اَعْطانَا اللّهُ رَبُّنا ما هُوَ اَجَلُّ وَ اَعْظَمُ وَ اَعْلى وَ اَکْبَرُ مِنْ هذا کُلِّهِ. قُلْنا یا اَمیرَالْمُؤمِنینَ مَا الَّذى اَعْطاکُمْ ما هُوَ اَعْظَمُ وَ اَجَلُّ مِنْ هذا کُلِّهِ. قالَ علیهالسلام قَدْ اَعْطانا رَبُّنا عَزَّوَجَلَّ عِلْمَنا لِلاِْسْمِ الاَْعْظَمِ الَّذى لَوْ شِئْنا خُرِقَتِ السَّمواتُ وَالاَْرْضُ وَالْجَنَّةُ وَ النّارُ وَ نَعْرُجُ بِهِ اِلَى السَّماءِ وَ نَهْبِطُ بِهِ الاَْرْضَ وَ نُغَرِّبُ وَ نُشَرِّقُ وَ نَنْتَهى بِهِ اِلَى الْعَرْشِ فَنَجْلِسُ عَلَیْهِ بَیْنَ یَدَىِ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ یُطیعُنا کُلُّ شَىْءٍ حَتَّى السَّمواتُ وَ الاَْرْضِ وَالشَّمْسِ وَالْقَمَرِ وَ النُّجُومِ وَالْجِبالِ وَالشَّجَرِ وَ الدَّوابِّ وَ الْبِحارِ وَ الْجَنَّةِ وَ النّارِ اَعْطانَااللّهُ ذلِکَ کُلَّهُ بِالاِْسْمِ الاَْعْظَمِ الَّذى عَلَّمَنا وَ خَصَّنا بِهِ وَ مَعَ هذا کُلِّهِ نَأْکُلُ وَ نَشْرَبُ وَ نَمْشى فِى الاَْسْواقِ وَ نَعْمَلُ هذِهِ الاَْشْیاءُ بِاَمْرِ رَبِّنا وَ نَحْنُ عِبادُاللّهِ الْمُکْرَمُونَ الَّذینَ لایَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِاَمْرِهِ یَعْمَلُونَ وَ جَعَلَنا مَعْصُومینَ مُطَهَّرینَ وَ فَضَّلَنا عَلى کَثیرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنینَ فَنَحْنُ نَقُولُ الْحَمْدُلِلّهِ الَّذى هَدانا لِهذا وَ ما کُنّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلا اَنْ هَدانَااللّهُ وَ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَىالْکافِرینَ اَعْنِى الْجاحِدینَ بِکُلِّ ما اَعْطانَااللّهُ مِنَ الْفَضْلِ وَ الاِْحْسانِ«
14ـ اى سلمان و اى جندب! عرضه داشتند: بلى اى امیرالمؤمنین علیه السلام، که درود خدا بر تو باد. فرمود: من به اذن پروردگارم زنده مىکنم و مىمیرانم و به آنچه مىخورید و در خانههایتان مىاندوزید، به شما خبر مىدهم. و من به نهانىهاى دلتان آگاهم و امامان از فرزندان من نیز، هرگاه بخواهند و مایل باشند، همه اینها را مىدانند و انجام مىدهند؛ زیرا ما (ائمه هدى علیهمالسلام( یکى هستیم. اوّلین ما محمد، آخرین ما محمد و میانى ما محمد است و همه ما محمّد هستیم. پس بین ما جدایى قائل نشوید. هنگامى که ما چیزى را بخواهیم، خداوند آن را خواسته و هرگاه از چیزى کراهت داشته باشیم، خداوند از آن کراهت داشته است. نفرین و تمام نفرین بر کسى باد که فضل و ویژگى ما و آنچه پروردگار به ما عطا نموده است را انکار نماید؛ زیرا هر کس چیزى از آنچه خداوند به ما عطا نموده انکار نماید، همانا قدرت الهى و مشیت خداوندى را در مورد ما انکار نموده است.
اى سلمان و اى جندب! عرضه داشتند: بلى اى امیرالمؤمنین علیه السلام ، درود خدا بر تود باد. فرمود: پروردگار ما «اللّه» آنچه به ما عطا فرموده، والاتر و بزرگتر از همهى اینهاست. عرض کردیم: آن، چه عطیهاى است که بزرگتر از همه اینهاست؟ فرمود: خداوند اسم اعظم را در اختیار ما نهاده که اگر بخواهیم، به وسیله آن، آسمانها، زمین، بهشت و دوزخ را مىشکافیم. از آسمان بالا مىرویم و به زمین فرود مىآییم، به شرق و غرب مىرویم و به عرش رسیده، در برابر خداى عزّ و جلّ مىنشینیم و همه چیزها، حتى آسمانها، زمین، خورشید، ماه، ستارگان، کوهها، درختان، چارپایان، دریاها، بهشت و دوزخ، از ما اطاعت مىکنند. تمام اینها را خداوند به وسیله اسم اعظم که به ما آموخت عطا فرموده است و با این حال، ما مىخوریم، مىآشامیم و در میان بازارها راه مىرویم. و همه این امور را به فرمان پروردگارمان انجام مىدهیم. ما بندگان صاحب کرامت خداوندیم ». آنان که در سخن، بر خدا پیشى نمىگیرند و به فرمان او کار مىکنند» خداوند ما را معصوم و پاک قرار داده و بر بسیارى از بندگان مؤمنش برترى بخشیده است. لذا ما مىگوییم: «سپاس و ستایش مخصوص خدایى است که ما را به این (امور) هدایت نمود و اگر خدا ما را هدایت نمىکرد، به آن راه نمىیافتیم و کافرین سزاوار عذاب شدند و وعده عذاب درباره آنها حتمى است و آنها کسانى هستند که آنچه خداوند به ما بخشش و احسان نموده انکار مىورزند.
قسمت پانزدهم خطبه:
« یا سَلْمانُ وَ یا جُنْدَبُ فَهذا مَعْرِفَتى بِالنُّورانِیَّةِ فَتَمَسَّکْ بِها راشِدا فَاِنَّهُ لایَبْلُغُ اَحَدٌ مِنْ شیعَتِنا حَدَّ الاِْسْتِبْصارِ حَتّى یَعْرِفَنى بِالنُّورانِیَّةِ فَاِذا عَرَفَنى بِها کانَ مُسْتَبْصِرا بالِغا کامِلاً قَدْ خاضَ بَحْرا مِنَ الْعِلْمِ وَ ارْتَقى دَرَجَةً مِنَ الْفَضْلِ وَ اطَّلَعَ عَلى سِرٍّ مِنْ سِرِّاللّهِ وَ مَکْنُونِ خَزائِنِهِ».
15ـ اى سلمان و اى جندب! این است معرفت من به نورانیت، اینک با رُشد و هدایت بدان چنگ بزنید؛ زیرا هیچیک از شیعیان ما به سر حد بصیرت و روشنبینى نمىرسند مگر مرا به [مقام] نورانیت بشناسند. پس هرگاه چنین شد، به طور کامل به بصیرت و روشنبینى رسیده و در دریایى از علم فرو رفته و مرتبهاى از فضیلت را پیموده و بر رازى از رازها و گنجینه هاى پنهان خدا آگاهى یافتهاند.
[1] سورهى رعد، آیات 8 تا 11
[2] سورهى نبأ، آیات 2 و 3
[3] سوره ی غافر ، آیه ی 15
[4] اشاره به عذاب قوم شعیب است، وقتى او را تکذیب کردند دچار آفتاب شدید و حرارت زیاد شدند ابرى ظاهر گشت، همگى خارج شدند تا در سایهى او روند سیلى بارید و همهى آنها را هلاک کرد